לומז'ה – יום טיול בעקבות הישיבה של סבא

במסגרת טיול שורשים שערכנו בפולין בחודש מאי 2023 החלטנו לנסוע לבקר בעיר המחוז לומז'ה. סבא למד בישיבת לומז'ה כשהיה בגיל תיכון. הנסיעה ללומז'ה מוורשה אורכת כשעתיים ברכב בנוף ירוק ומרהיב (ניסינו לדמיין איך נער צעיר, לפני כ-100 שנה, עשה את דרכו מוורשה לישיבה, וכמה פעמים בשנה בכלל הגיע הביתה). במורדות העיר יש פארק גדול ויפה על הנהר כולל שמורת טבע קטנה בה אפשר לראות עופות מים ועוד חיות (היה סגור כשהגענו). בכוון הנגדי של השמורה יש טיילת יפה לאורך הנהר עם גן משחקים לילדים.

לומז'ה היא עיר עתיקה ומרתקת השוכנת במזרח פולין. העיר, הממוקמת לחוף נהר הנרב, נוסדה במאה ה-10 והפכה למרכז מסחר חשוב על נתיב הסחר בין מזרח אירופה למערבה.

בעיר שרידים רבים להיסטוריה העשירה שלה, בהם העיר העתיקה שבה בניינים בסגנון גותי, מבצר לומז'ה המרשים מהמאה ה-14 וכנסיות עתיקות רבות. האדריכלות הייחודית של העיר וחשיבותה ההיסטורית הביאו להכרזת העיר העתיקה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו.

יהודים התיישבו בלומז'ה כבר במאה ה-15 והקהילה היהודית בעיר התפתחה וגדלה במהלך המאות הבאות. במאה ה-17 כבר היוותה הקהילה כרבע מאוכלוסיית העיר. היהודים עסקו במסחר, במלאכה ובבנקאות ותרמו רבות לפיתוחה ולשגשוגה של לומז'ה.

אחד המוסדות החשובים שקמו בלומז'ה היא ישיבת לומז'ה – ישיבה גדולה ויוקרתית שהפכה למרכז לימוד תורני חשוב ליהדות מזרח אירופה. היא היתה ישיבה ליטאית מהבודדות בפולין החסידית. בין ראשי הישיבה נמנו גדולי תורה כמו הרב אליעזר שולביץ, רבי יהושע זליג רוך, רבי יחיאל מרדכי גורדון  ופרופ' שרגא אברמסון. הישיבה הכשירה דורות של רבנים ומנהיגים רוחניים.

מוסד חשוב נוסף שקם בלומז'ה הוא בית החולים היהודי, שהוקם ב-1921 וסיפק שירותי בריאות לאוכלוסייה היהודית. בית החולים כלל מחלקות מודרניות וצוות רפואי מיומן והפך למודל לבתי חולים יהודיים באירופה. כיום מבנה בית החולים משמש כמכללה.

עם פרוץ מלחמת העולם השנייה חדלו מוסדות אלה לפעול, ויהודי לומז'ה גורשו למחנות ונספו בשואה. כיום נותרו בלומז'ה שרידים בודדים מהקהילה היהודית הענפה שפעלה בעיר בעבר.

אין בלומז'ה או בסביבה מסעדות כשרות ומי שמגיע לבקר כדאי שייערך בהתאם.

מיקומים בגוגל לאתרים בלומז'ה

בניין ישיבת לומז'ה (כנראה לא המקורי) ובניין בית החולים היהודי
כתובת לווייז:
Senatorska 24, 18-400 Łomża, 

פארק ובו המפה ההיסטורית של העיר, טיילת פסטורלית ושמורת טבע קטנה לחוף הנהר.

כתובת לווייז:
Żydowska 10, 18-400 Łomża

מה עוד יש לעשות בלומז'ה והסביבה?

בית הקברות היהודי העתיק – 

בית הקברות הוקם במאה ה-16. קבורים בו מגדולי הרבנים, המלומדים ובני הקהילה היהודית של לומז'ה לאורך הדורות.

המקום נחשב לאחד מאתרי המורשת היהודית החשובים בפולין. שטחו כ-30 דונם ויש בו כ-3,000 מצבות, חלקן בנות מאות שנים. 

בית הקברות חולל ונהרס בתקופת השואה, אך עבר תהליך שיקום בשנים האחרונות.

מוזיאון Northern Masovian Museum

מוזיאון קטן המציג את ההיסטוריה של לומז'ה ומחוז משוביאן. מקום טוב להתחיל בו את הביקור בעיר.
אפשר לקנות כרטיסים במקום.
שעות פתיחה והזמנת כרטיסים מראש באתר המוזיאון.

כיכר העיר העתיקה

הכיכר המרכזית היפה והעתיקה של העיר עם בניינים בסגנון גותי. כיכר נחמדה עם בתי קפה, גלידריות וכו' לאתנחתא קצרה. 

 

בנין הקתדרלה של לומז'ה

נקראת "הקתדרלה של המלאך מיכאל הקדוש". נבנתה בסגנון נאו-גותי במאה ה-14, והיא אחת הקתדרלות העתיקות והחשובות בפולין. המבנה ממוקם בכיכר העיר העתיקה ומתנשא לגובה של כ-86 מטרים. הקתדרלה נבנתה על בסיס כנסייה קודמת מהמאה ה-12. החזית הראשית מעוטרת בשני צריחים גבוהים ומרשימים. הקתדרלה ניזוקה קשות במהלך מלחמת העולם השנייה אך שוקמה לאחר מכן.

 שעות פתיחה באתר הקתדרלה.

קניון Galeria Veneda

למי שמחפש קניות בלומז'ה זו הכתובת בשבילו. קניון לא גדול אבל יש בו מבחר חנויות כולל סופר של קרפור ופינת משחקים לילדים. חניה חינם. לרשימת החנויות המלאה ופרטים נוספים כנסו לאתר הקניון.

שעות פתיחה:
יום ראשון סגור
יום שני עד שבת 9:00–21:00 

Scroll to Top